تاریخ: 10 فروردين 1403 - 19 رمضان 1445 - 2024 March 29
کد خبر: 276
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1400 - 00:34:34
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اجتماعی
مطالبه گری و تاثیر آن در شهرستان اوز
 مطالبات مردم شهرستان اوز کدامند؟
 
فرهاد ابراهیم پور /  مطالبه گری یعنی درخواست و پیگیری خواسته هایمان که می باید منطقی، واقع گرایانه و اخلاق مدار باشد. این مطالبه از سطح پائین جامعه از خانواده شروع می شود و در ادامه طیف گسترده ای در سطوح مختلف را در بر می گیرد .از مطالبات فرزندان از پدر و مادر خود یا والدین از فرزندان ، از مطالبات
 کارگران و کارمندان  از روسای شرکت،  از مطالبات اقشار مختلف جامعه از نهادها و مراکز مختلف تا مطالبات عامه مردم از مسئولین و حاکمان .
 
این خواسته ها که معمولا به حق هستند،  باید بطریقی 
 


 
 
این خواسته ها که معمولا به حق هستند،  باید بطریقی مطرح شوند و تصمیم گیران نیز خود را  موظف به بررسی آن مطالبات بدانند و در پی پاسخگویی و عملی شدن آن تلاش کنند .
 
اگر ما نتوانیم مطالبه گری کنیم و صرفا در این اندیشه باشیم که همه چیز بدون در خواست ما  انجام می پذیرد، به معنی قطع ارتباط بین درخواست کننده و درخواست شونده است ،که طرفین از این خلا آسیب خواهند دید و ادامه این بی تفاوتی  منجر به یاس و ناامیدی جامعه خواهد شد و جامعه ای پویا و فعال نخواهیم داشت .
 
اما نکته کلیدی در این خواستن  وجود دارد که آنهم اعتماد است. اگر اعتماد طرفین در این مطالبه گری شکل نگیرد،  نمی تواند بهره لازم از درخواست ها داشته باشیم .
 
با این مقدمه کوتاه می رویم سر اصل مطلب که:
 ایا مردم ما مطالبه گر هستند و اگر هستند چگونه خواسته های خودشان را بیان می کنند ؟
و ما مردم شهر و شهرستان اوز چه مطالبات بر حقی داریم .؟
 
 در پاسخ سوال اول باید عرض کنم که مردم اوز به شکل واقعی آن کمتر مطالبه گر هستند و بیشتر عامه مردم به شکل شعاری و تراکتی مسائلی و خواسته هایی بصورت جز و کل مطرح می کنند که عموما مدون شده نیستند و بدین خاطر اگر خواسته ای مطرح میشود آنرا در فضای مجازی منعکس می کنند تا به گوش روسا یا مسئولین شهری برسد و کمتر دیده شده که فرد یا افرادی با خواسته ای جمع بندی شده بسراغ مسئول و نهاد یا شرکت و موسسه ای بروند و اگر بوده بسیار اندک و بیشتر کلامی و شفاهی و نهایتا مجازی بوده است و این نقص وجود دارد و انکار آن مشکلی از ما حل نخواهد کرد .
 در رابطه با سوال دوم که مطالبات مردم شهر و شهرستان چیست قبلا در فضای مجازی و نیز گاها حضوری با مسئولین شهری مطرح شده است و تا اندازه ای آگاه هستیم که در پایان به تعدادی از این مطالبات اشاره خواهم کرد .
 
اما قبل از ارائه مطالبات بررسی کنیم آیا همه مطالبات ما واقعی ضروری و شدنی هستند یا اینکه تعدادی از آنها میشود عملی کرد و در توان مسئولین و مقامات هست و باقی حداقل اکنون امکان پذیر نیست .
 
چگونه تشخیص می دهیم این مطالبات بر حق و واقعی و بدور از خیال پردازی است . یا اینکه کدامیک از آنها زودتر از بقیه قابل طرح و پیگیری هستند ؟
 
برای تشخیص خواسته های بر حق راهی جز مراجعه به افکار عمومی و خواسته های مردم نداریم . چگونه به افکار عمومی مراجعه کنیم ؟
یک راه تاثیر گذار در جهت دهی مناسب و عقلانی اگاهی بخشی از طریق رسانه های مردمی و دلسوز است رسانه هایی که بلندگو و صدای مردم باشند و در جهت خواسته های درست مردم روشنگری کنند تا خواسته پالایش یافته و به درک عمومی بین مردم و مسئولین برسد .
 
راه دوم مراجعه مردم به افراد منتخب خود هست که در شوراهای شهر و روستا تجمیع یافته و آنان نماینده مردم هستند تا مطالبات مردم را به گوش مسئولین برسانند و آنرا مجدانه پیگیری نمایند .
این د راه مسیر معقول و منطقی ست شاید راه های دیگری هم باشد که با مراجعه به افکار عمومی بتوان کسب کرد .
 
اگر از این مسیر خواسته ها پیگیری شود و مسئولین نیز توجه لازم به نوع و ضرورت خواسته های مردم داشته باشند آنوقت امکان سنجی خواهد شد که چگونه و چه زمانی و با چه امکانی مطالبه مطرح شده عملی گردد .
 
اکثرا می دانیم بدلیل تاخیر در شهرستان شدن کلی خواسته و درخواست های تجمیع یافته از گذشته وجود دارد که تعدادی از آنها که مربوط به ایجاد ادارات بوده اند خوشبختانه تحقق یافته است اما تعدادی از آنها هنوز جز مطالبات مردم هستند مانند اداره ثبت و احوال که از اولویت های مهم هستند و قابل پیگیریی باشند نمایندگان مردم در شوراهای شهر و شهرستان و بخش و روستاها وظیفه جهت دهی و ساماندهی مطالبات مردم بر دوش دارند انتظار مردم از آنان نه واهی است و نه دور از واقعیت مردم به همه آنها رای داده اند تا خواسته ها و نیازهایشان به گوش مسئولین برسانند . مردم احتیاج فقط به طرح مطالبات ندارند بلکه می خواهند اگر خواسته ای معقول و منطقی است مجدانه پیگیری شود و اگر موانعی نیز وجود دارد با مردم در میان گذاشته شود تا مشکلات کار را دریابند.
اما این مطالبات کدامند ؟
 
آنزمان که وزیر بهداشت دولت رئیس جمهور رئیسی به منطقه آمدند جلسه ای با حضور تعدادی از افراد و مطبوعات در محل فرمانداری و به درخواست شورای شهر برگزار شد که در آن جلسه تعدادی از مطالبات مردم از مسئولین و نماینده رئیس جمهور مطرح و قرار شد نوشته و جمع بندی و در اختیار وزیر قرار گیرد این امکان در اوز فراهم نشد اما در جلسه ای که در شورای اداری و سالن اجتماعات خنج برگزار شد مهندس علیپور فرماندار وقت  بشرح تعدادی از خواسته ها و مطالبات شهرستان اشاره ای داشتند.
 اینکه این مطالبات جمع بندی مطالبات شورا از مردم بود یا خود فرماندار وقت خود بدان جمع بندی رسیدند نمی دانم اما در مجموع به خواسته های مهمی اشاره شده است که متاسفانه خبری از انجام یا ادامه پیگیریها حداقل می دانیم رسانه ای نشده است و بیشتر آن خواسته ها مسکوت مانده است .
 
فرماندار محترم و شوراهای شهر و روستا می توانند برای اطلاع از آن مطالبات،  سخنرانی فرماندار وقت مهندس علیپور را از آرشیو خبری آنزمان دریافت نمایند .
 
اماآنچه که در حد اطلاع من بعنوان یک کنشگر مسائل اجتماعی و شهری دریافت کردم جدا از آن مطالبات خواسته های دیگری نیز هست که  بشرح زیر می باشد .
 دو اداره ثبت احوال و پلیس +۱۰ از اولویت های اصلی هستند و اما بقیه ...
۱_ تعین تکلیف برای اجرایی شدن فاز دولتی منبع ۵ هزار متر مکعبی ذخیره آب شهر اوز  که روی زمین خوابیده است . عدم پیگیری و درست نشدن آن به اعتماد خیرین و مردم لطمه خواهد زد .
 
۲_ تعیین وضعیت برای توسعه جاده ای در مسیرهای مهم خروجی و ورودی شهر اوز از ازجمله دو بانده شدن جاده اوز تا دو راهی ارد که هیچ کسی متاسفانه از دو بانده شدن این جاده مهم حرفی نمی زند .
 
۳_ حدود استحفاضی شهرستان اوز . تا اهالی شهرستان بدانند  این حدود کجاست . بیشتر تابلوهای گذشته در دوران بخش اوز هنوز سر جایشان هستند . چه کسی باید پیگیر این امر باشد . فرماندار، شورای شهر ،شورای شهرستان یا  مسئولین ترافیک . کدام ؟
 
۴_ سیستم آب و فاضلاب شهر اوز فرسوده و پوسیده است و  احتیاج به بازسازی و لوله کشی مجدد در بسیاری از جاها  دارد. متاسفانه آب فاضلاب گاها وارد لوله های شهر می شوند. وجود آب کثیف در مجاری آب شهری می تواند انواع بیماری حتی سرطان ایجاد کند . چه کسی پاسخگوی این خواسته خواهد بود و چه کسانی آنرا پیگیری خواهند کرد ؟
 
۵_ ساماندهی افاغنه ساکن اوز که احتیاج به بررسی مزیت و معایب حضور آنان به لحاظ تعداد و کنش های آن هست
 
۶_ سگ ولگرد معضل اهالی و حتی شهرداری شده است شهرهای مختلفی در دنیا و ایران هست که بااین مشکل داشتند یا بشیوه ای آنرا حل کرده اند راه بیابیم جلسه بدون خروجی اطمینان بخش،  دلسردی می آورد .
 
اینها گوشه هایی از مطالبات مردم شهرستان اوز است که نه تنها غیر واقعی نیستند بلکه با جدیدیت اگر دنبال شوند شدنی هستند
و خواسته های دیگری همچون ساخت مسکن و ارتقای شهرک صنعتی و فعال تر شدن آن  و....
 
فرهاد ابراهیم پور .‌
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز