تاریخ: 06 ارديبهشت 1403 - 16 شوال 1445 - 2024 April 25
کد خبر: 283
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1401 - 12:57:41
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روی خط باران و سیل
فرهاد ابراهیم پور /  مرگ و ویرانی و خرابی و خسارت جانی و مالی در اتفاقات اخیر, بر اثر باران شدید و سیل باعث شده تا نگاهی عمیق تر به این موضوع بیاندازیم که:  ایا شهر اوز در مسیر سیل ویرانگر قرار دارد ؟
 
انچه از سالیان دور در یاد داریم و انچه از گفته های بزرگان ما هست تاکنون سیل ویرانگری که موجب ویرانی زیاد به خانه ها و منازل سطح شهر اوز بشود نداشته ایم و اگر اندک خسارتی بوده است منجر به مرگ افراد ی انچنان نشده است و دلایل انرا شیب دار بودن شهر اوز از سمت جنوب به شمال می دانند که اب در یک جا نمی ایستد و به خاطر شیب زیاد به خارج از شهر می رود . 
 
در این موضوع دو نکته نادیده گرفته می شود یکی بزرگ شدن و گستره خانه سازی در شهر اوز است که نسبت به سالهای دور خیلی بیشتر شده است و دوم مسدود شدن بسیاری از مسیرهای اب که در انجا ها تغئیر کاربری شده و تبدیل به زمین های مسکونی شده است و ساخت و ساز در انجاها انجام گرفته و مسیر اب محدود و معدود شده است و همین امر در اینده در اثر سیل و بارش زیاد می تواند ان مناطق را در خطر سیل قرار دهد .
 
چندین دره و کوه بزرگ از دره خودو گرفته تا کوه بونیمات مشرف بر کوه های جنوبی شهر اوز همه امکان اینرا دارند که در اثر بارش باران شدید و  با شیب تندی که هست تبدیل به سیل شوند .شاید فکر کنیم که تاکنون نشده است و زین پس هم سیل ویرانگر نخواهیم داشت . اتفاقات امسال در شهرهای مختلف ایران و تغئیرات شدید جوی در کره زمین  نشان از این دارد که همیشه نمیشود به تجربه های گذشته تکیه کرد بلکه باید دوراندیش بود واز هم اکنون نقاط حادثه خیز که امکان دارد بر اثر سیل منجر به اتفاقات ناگوار شود مشخص کرد . شهرداری ,شورای شهر و دست اندرکاران محیط زیست و مسئولین منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی با هم هم اندیشی کنند تا چاره جویی انها موجب  پیشگیری  شود . 
 
خسارت به خانه ها و منازل و داشته های شهری اعم از درخت و جاده و پل و مدارس و ده ها جای دیگر چیزی نیست که بسادگی بشود جبران کرد اما پیشگیری ما می تواند موثر واقع شود .
 
سه منطقه تازه ساز که بیشتر مربوط به سالهای بعد از انقلاب است هنوز امتحان سیل شدید پس نداده اند . محله فرصتی در شمال شهر.  منطقه بردسپی در بالا دست در جنوب غربی شهر اوز و منطقه کنار سبز در جنوب شرقی اوز . روستائیان و بخش های شهرستان نیز می باید به این امر مهم توجه داشته باشند و از هم اکنون چاره سازی کنند وگرنه نوشدارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود 
 
حتما بینندگان عزیز طی این چند روز عکس و فیلم و خبر سیل در مناطق مختلف کشور مشاهده کرده اند سیل و طوفان با کسی شوخی ندارد با هم چند تا از این اتفاقات را می بینیم 
 
 
 



 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز