تاریخ: 25 خرداد 1403 - 07 ذی الحجه 1445 - 2024 June 13
کد خبر: 297
تاریخ انتشار: 4 فروردين 1402 - 00:20:11
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اجتماعی و روانی /
*گروگانگیری ذهن*
 
آدمی با همه توان بدنی و مغزی اش گاه درگیر مسائل و تابعی از رویدادها در زندگی اش می شود که عملا بر خلاف خودش می تواند حرکت کند، مقاومت کند، فرافکنی کند، به جلو یا به عقب برود و در این روند نه به استقلال توام با اندیشه برسد  بلکه به عاملی تابع تبدیل گردد ، بدون آنکه خود اشرافی بر این روند تابعیت ......
 


 
*گروگانگیری ذهن*
 
آدمی با همه توان بدنی و مغزی اش گاه درگیر مسائل و تابعی از رویدادها در زندگی اش می شود که عملا بر خلاف خودش می تواند حرکت کند، مقاومت کند، فرافکنی کند، به جلو یا به عقب برود و در این روند نه به استقلال توام با اندیشه برسد  بلکه به عاملی تابع تبدیل گردد ، بدون آنکه خود اشرافی بر این روند تابعیت داشته باشد .
 
مغز را اگر موجودیتی فیزیکی و سخت افزار مادی بدن بدانیم این مغز  بنا بر دریافت هایش از جهان پیرامون محصولی تولید می کند که نرم افزار است و شاید بتوان آن اطلاعات استخراج شده از مغز را فکر یا ذهن نامید. این ساده ترین مثالی است که توانستم آنرا بیان کنم هرچند پیچیدگی هایی دارد در حوزه آگاهی و ناخودآگاه ما که احتیاج به بحثی طولانی و تحقیقی مفصل دارد .
آنچه منظور من از این یادداشت است نقشی است که ذهن بر اساس داده های مغزی بفکر و اندیشه و بیان می کشاند .‌
برای القای یک فکر برای تاثیر بر ذهن انسان احتیاج به تکرر موضوع ،یا نشانه های تداوم آن هست ، تا موضوعی خانه نشین ذهن ما شوند . شما هم بارها دیده یا شنیده اید که اگر میخواهی چیزی در تو پایدار باشد باید ملکه ذهن شود، این ملکه ذهن همیشه به دلخواه و با اندیشه یا از روی خواستاری صورت نمی گیرد .  
آفتاب و غروب ، شب و روز ، خواب و بیداری نیاز به غذا و آب و غرایز جنسی، خوب و‌بد ها ظلم و ستم آزادی و عدالت شتاب و‌کندی وفاداری و محبت کینه و‌نفرت و... همه بطور مدام در زندگی همه ما انسانها از میلیونها سال تاکنون بوده است و تداوم آنها در زندگی ما معنی پیدا کرده اند
تمام ادیان ، تمام ائین ها و تمام تفکرات ایدئو لوژیک برای باور پذیر شدنشان احتیاج به تاثیر گذاری بر فکر مخاطبان خود دارند ، تا اندیشه و نظر و دیدگاه خود پیرامون اعتقادات خود را به دیگران القا کنند . فرقی هم نمی کند که مجموعه این ائین ها بر حق یا ناحق باشند . هر قوم و ملتی نیز سعی کرده الگوهایی برای باور پذیر شدن آن بیافریند . سلسله های مختلف حکومتی در قرون گذشته،  تا کنون همگی در مسیر باور پذیر کردن اندیشه خود کوشش کرده اند، تا هم خود را پایدار سازند و آن نگرش را گسترش دهند ، هم در زمان لازم از آن ایده ها  ابزاری بسازند تا از خود دفاع کنند .
 برای دفاع از ایده فقط جنگ افزار کارایی ندارد،  بلکه ذهن مخاطبان آن جنگ افزار قوی و ماندگاری است که در صورت به تابعیت شده می تواند اهداف دیگری که در ذهن تبدیل به اهداف خود شده است پیش ببرد .
ساماندهندگان پروپاگاندای رسانه ای کاملا به این نوع کارکرد و تاثیر آن بر ذهن انسانها واقف هستند و اهداف خود در رسانه ها که وابستگان جریانات خاص هستند  انرا پیش می برند . استفاده از خبر یکی از این ابزار است ، خبردهی جهت دار، توام با شانتاژ و توأم با نیاز ذهن مخاطبی که قبلاً روی آن کار شده است ، می تواند تاثیر گذار باشد، کافی است خبر شما کمی بیش از نیمی از واقعیت باشد و آنرا با ترفند رسانه ای بزرگ و مهم کنی، آنوقت مقبولیت بیشتری پیدا می کنند.  از آنجا که عامه مردم توجه چندانی به تحلیل رویدادها و حتی خود خبر ندارند پذیرش آن برایشان راحت تر است و باز کافی ست آن رسانه یا جریان فکری تحلیلش را کمی بعد از خبر منطبق بر منفعت جریان وابسته منتشر کند، آنوقت خبر منتشره با تحلیل هماهنگ شده است و بستر مناسبی برای تاثیر  بر ذهن مخاطب به عاریت گرفته شده پیدا می کنند . بعد از آن، آن جریان چه اسمش را حکومت بگذاریم، یا آیین یا مذهب یا ایدئولوژی و یا دستگاه تولید فکر و ... شما را بعنوان خبر رسان و مدافع جذب کرده و بدون آنکه خود بدانید عملا پیش برنده آن جریانی می شوید  که در ذهنتان آن نوع نگرش را دریافت کرده اید. اگر به اصطلاح امروزی بگیریم ما تبدیل به مزدوران فکری و اعتقادی می شویم که از ابتدا ذهن خود را برای فضای سازی آنها در اختیارشان گذاشته ایم .‌
بیایید چند خبر بسازیم
ایران دشمن مردم است . عراق سلاح شیمیایی تولید می کند ، قطر گاز ما را می دزدند و ما هیچ نمی گوییم،  آمریکا مهد تمدن و حقوق بشر است . کوچه ما صاحب ندارد، سمند ماشین بدرد نخوری است، ارده نخورید شپش دارد،  کرونا دروغ است کار خودشان است . در خیابان ملت مردی، زنی را با چاقو کشت . خارازه کیلویی خدا تومان ، خاویر مجانی در فروشگاه محله . و هزاران و میلیونها خبری که ثانیه به ثانیه می شنویم، کافی ست جهت آنرا بر اساس سلایق و زمینه شعور و توجه به احساس ما منتشر کنند و آنرا هدایت کنند، انموقع دنبال راست و دروغ آنهم نمی رویم، بلکه تبدیل به خبررسان و مجری آنها می شویم، اینجاست که گروگانگیری ذهن انجام شده است .
کار بسیار دشواری است که از اینگونه جنگ هیبریدی فرار کنی باید به فکر و اندیشه و شناخت تاریخی و جریانات فکری گوناگون توجه داشت تا قدرت تفکیک پیدا کرد و نگذاشت دروغ جایگزین واقعیت شود . این روش هزینه دارد مهمترین هزینه آن دور شدن از عوام گرایی و جدا ماندن از تفکرات آبکی و پوپولیستی است احتمال دارد احساس تنهایی کنی چون قرار نیست مثل همگان فکر کنی .‌دستگاه های تولید فکر در  تابعیت زمانی گسترش می یابند  که احساس بر منطق غلبه کند، دروغ مجال یابد و منفعت طلبان برای رسیدن به اهداف نامشروع خود به هر وسیله ای توسل جویند .‌
خبرگزاری های مختلف در جهان . کانال های تلویزیونی و فضای مجازی و رسانه های آن مانند فیس بوک ، توییتر،  وات ساپ، تلگرام،  اینستاگرام و .. ده ها رسانه دیگر عملا همین بستر را برای مخاطب برای جهت دهی فکری آماده می کنند و در ترویج آن به مخاطب فضا و امکانات مجازی می دهند .‌
جا دارد این مهم را اضافه کنم که جریانات خوب و پسندیده و انسانی هم می توانند در گروگانگیری ذهن همان سهم را داشته باشند، فقط در آنها حقانیت است .
این بحث می تواند طولانی شود و بر آن مصداق های بیشتری افزود و مثال های زیادی زد . فکر می کنم طرح این موضوع تا این حد برای شروع اندیشه پیرامون ذهن تابع خوب باشد .‌
 
اگر نظری بر این مطلب دارید به این ایمیل بفرستید farhademe@gmail.com
فرهاد ابراهیم پور (محمودا) ۲۲اسفند ماه ۱۴۰۱
 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
کد امنیتی:   
مجله خبری فیشور
اب و هوای  اوز
اوز امروز
عصر ایران
رقص گل
پایگاه خبری صحبت نیوز